Angliában 11 éves korban mennek a gyerekek általánosból középiskolába. Furcsa rendszer ez, nagyon sok múlik a dolgon: alapvetően itt dől el, mi lesz a gyerekből.
A középiskolák között óriási különbségek vannak. A magániskolák nagyon jók -- csak azokat veszik fel, akik átmennek a szigorú felvételi vizsgán, és emellett ki tudják fizetni az átlag évi tízezer fontos tandíjat -- ami még jó fizetéssel is nagyon sok. És ez csak a tandíj: ezenkívül meg kell venni az egyenruhát, és állni kell a tanulmányi kirándulások költségét: ahova Noni szeretne menni, az első évben egy spanyolországi és egy ghanai (...) túra van betervezve.
Az állami iskolák ugyan ingyenesek, de a színvonal gyakran hajmeresztően gyenge. Rossz iskolába persze senki sem küldi szívesen a gyerekét, így a jó állami gimnáziumokba tízszeres a túljelentkezés.
Hogyan szelektálnak: ők is keményen felvételi-vizsgáztatnak, emellett elképesztően bonyolult pontrenszereket találnak ki, ahol plusz- és mínuszpontokat kap a gyerek, attól függően, hogy pontosan mikor született, és milyen messze lakik az iskolától..
Viszont ha a gyerek bejut egy jó középiskolába, oda megy majd egyetemre, ahova akar .. Sőt mi több, az egyetemek - beleértve Cambridge-t, Oxfordot, sőt az amerikai Ivy League-et is -- fognak versenyezni érte. Szőval a gyerek sínen van, 18 évesen leginkább válogat az ajánlatok között.
A Wimbledon High-ból tavaly kirepülők 98%-át felvették arra a szakra, azon az egyetemen, amit első helyen megjelöltek a jelentkezési lapon. Noni ide szeretne bejutni, és a múlt héten meg is írta a felvételi tesztet. Két óra szövegértés, majd esszéírás --fejtsd ki: Miért fontosak a természettudományok?, egy óra matematika, és 65 "non-verbal reasoning" kérdés 35 perc alatt -- ez az, amin én azonnal megbuknék ...elképesztően bonyolult ábrák és diagrammok, találd meg közöttük a kakukktojást ...
Mindezt tíz évesen, egy olyan általános iskola után, ahol a hangsúly a gyengék felzárkóztatásán van. Míg a lassú felfogású gyerekek minden segítséget megkapnak az angol általánosban, az okosabbakkal nemigen törődnek. róluk szeptemberben megállapítják, hogy máris teljesítették a júniusra kijelölt szintet, és alapvetően azt csinálnak, amit akarnak.
Nem mondom, hogy unatkoznak, sőt: csupa praktikus dolgot tanulnak: idén volt pl egy hét forgalomban való biciklizés-oktatás, három napig "hogyan építsünk az erdőben vízálló kunyhót" volt a tananyag, aztán volt karácsonyi vásár szervezés, meg a menza étlap átírása az egészséges táplálkozás követelményeinek megfelelően, miligramra kiszámítani, mennyi só van a tésztában
Ezek után kíváncsian várjuk a felvételi eredményét. A legjobb tíz 50%-os tandíjkedvezményt kap ...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment